Identification and Evaluation of Strategic Decisions in Gas Industry Using DEMATEL Method

Authors

1 استادیار تحقیق در عملیات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ایران

2 دانشجوی دکترای تحقیق در عملیات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ایران

Abstract

Given the fluctuations of oil price in international markets and its effect on global economy, it is expected that gas industry and use of gas as an alternative energy, have become more important. Therefore, identification of strategic decisions in this industry has attracted increasing attention of managers and researchers. This study aims to identify and evaluate strategic decisions in the National Iranian Gas Company, using DEMATEL method for the first time. For data collection, paired comparison questionnaire have been used. The results of the research show that expanding operations to enter a new market, opening and starting up a new plant or facility, expansion of capacity and restructuring are respectively the most important strategic decisions in the industry.

Article Title [Persian]

شناسایی و ارزیابی تصمیمات استراتژیک در صنعت گاز با استفاده از روش DEMATEL

Authors [Persian]

  • محمّد مهرگان 1
  • سید مصطفی رضوی 1
  • محمدرضا اخوان انوری 2
Abstract [Persian]

با توجه به نوسانات قیمت نفت در بازارهای جهانی و تأثیر آن در اقتصاد جهانی انتظار می‏رود صنعت گاز در جهان و استفاده از گاز به عنوان یک انرژی جایگزین، از اهمیت دوچندانی برخوردار شود. بنابراین شناسایی تصمیمات استراتژیک این صنعت توجه روزافزون مدیران و محققان را به خود جلب کرده است. بدین منظور این پژوهش قصد دارد با استفاده از روش DEMATEL، برای نخستین بار به ارزیابی و رتبه‏بندی مهم‏ترین تصمیمات استراتژیک در صنعت گاز کشور بپردازد. لازم به ذکر است که به منظور گردآوری داده‏ها از پرسشنامه مقایسات زوجی استفاده شده است. نتایج پژوهش گویای آن است که از میان تصمیمات شناسایی شده در ادبیات موضوع، تصمیمات گسترش و توسعه عملیات برای ورود به یک بازار جدید، گشایش یا راه‏اندازی یک واحد جدید، افزایش ظرفیت تولید و بازآرایی و تغییر ساختار سازمانی در صنعت گاز کشور به ترتیب در میان سایر تصمیمات استراتژیک صنعت، از بیشترین اهمیت برخوردارند.