Authors
1 Master Student of Marketing, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
2 Master Student of International Business, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
Abstract
Article Title [فارسی]
Authors [فارسی]
تصمیماتی که مصرف کنندگان در زمیه خرید کالاهای خارجی اتخاذ می کنند توسط عوامل اقتصادی، روانشناختی و جامعهشناختی تحت تأثیر قرار میگیرد. در این تحقیق سعی شده است تا عواملی همچون خصومت و قومیتگرایی که به ندرت مورد مطالعه قرار گرفتهاند به همراه مفاهیم استخراج شده از رفتار مصرفکننده، مانند تصویر برند و قصد خرید مورد بررسی قرار گیرد. در نتیجه، در تحقیق حاضر تلاش شده است تا تصویری از چگونگی تأثیرگذاری تصویر برند، قومیتگرایی مصرف کننده و دشمنی آن بر قصد خرید ارائه گردد. دادههای لازم از طریق پرسشنامههایی که در یک فروشگاه لباس انگلیسی جمعآوری شد مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بود که در حالی که تصویر برند به صورت مثبت بر قصد خرید مصرفکننده تأثیر دارد، قومیتگرایی و خصومت مصرفکننده به صورت منفی بر قصد خرید وی تأثیر دارد. بهعلاوه مشخص شد که قومیتگرایی مصرف کننده به صورت منفی بر تصویر برند تأثیر دارد و خصومت مصرف کننده هیچ اثر معناداری بر تصویر برند ندارد. نتایج تحقیق حاضر کاربردهای مدیریتی و مهمی برای بازاریابان بین المللی دارد.