Document Type : Research Paper
Authors
1 Graduate Student, Faculty of Management, Qom College, University of Tehran, Iran
2 Senior Research Advisor, University of Tehran, Iran
Abstract
Keywords
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
کاهش تعلقات معنوی و مذهبی بشرعصر جدید در زندگی ظاهراً مدرن و رجعت مجدد او به معنویت و خداگرایی حاکی از پیام ادیان و نظامهای ارزشی و دینی، خصوصاً مکتب پر افتخار اسلام، است. این موضوع امروزه در سازمانهای دولتی و خدماتی با مقوله احساس معنا و احساس هویت تلفیق معناداری پیدا کرده است، چرا که فاصله گرفتنانسان از معنویت، خدا و خداگرایی، سبب عصیان او و حتی به هم ریختگی برنامههای زندگیاش میشود. مقاله پیش رو ضمن واژهکاوی خداجویی و خداگرایی و ویژگیهای فطرت انسان الهی و با تقوا به بررسی این موضوع در گذر زمان و تاریخ پرداخته و آن را از منظر بزرگان دین و فلسفه مورد نقد و بررسی قرار میدهد و سپس به طور ویژه و ممحض همین مقولات را در قرآن کریم و نهجالبلاغه مورد بررسی و کاوش قرار میدهیم و برای هر کدام از آنها نمونه و رخداد سازمانی ذکر مینماییم. مطالعه نظریات بومی و غیر بومی و تعاریف موجود از معنویت و خداگرایی در مکتب اسلام نشان میدهد که مولفههایی مانند روحبخشی، تعالی فرد، آگاهی و احساس هویت مهمترین ارکان انسان معنویتگرا در سازمانهای عصر حاضر هستند.
Keywords [Persian]