Spirituality and Theism in Organization: Characteristics of a Theistic Management

Document Type: Research Paper

Authors

1 Graduate Student, Faculty of Management, Qom College, University of Tehran, Iran

2 Senior Research Advisor, University of Tehran, Iran

Abstract

The decline of attention to the facade of modernity and the inclination toward spirituality and theism in the third millennium is the evidence of human natural tendency toward spirituality, theism, and faith. This is, also, to some extent connected to discussions of identity and semantics in organizations. This paper tries to review the works of researchers on spirituality and theism along with specific focus on the conception of theism and spirituality in Quran and Nahjol-Balagha; providing suggestions and implications applicable to organizational issues. The review reveals that spirituality and theism are significant for one’s sense of integrity, consciousness, and organizational identity.

Keywords


Article Title [Persian]

معنویت و خداباوری در سازمان؛ ویژگی مدیریت خداباور

Authors [Persian]

  • حامد بردبار 1
  • سجاد عسکری متین 2
1 کارشناس ارشد مدیریت، پردیس قم، دانشگاه تهران
2 کارشناس ارشد پژوهش، دانشگاه تهران
Abstract [Persian]

کاهش تعلقات معنوی و مذهبی بشرعصر جدید در زندگی ظاهراً مدرن و رجعت مجدد او به معنویت و خداگرایی حاکی از پیام ادیان و نظام­های ارزشی و دینی، خصوصاً مکتب پر افتخار اسلام، است. این موضوع امروزه در سازمان‌های دولتی و خدماتی با مقوله احساس معنا و احساس هویت تلفیق معناداری پیدا کرده است، چرا که فاصله گرفتنانسان از معنویت، خدا و خداگرایی، سبب عصیان او و حتی به هم ریختگی برنامه‌های زندگی­اش می‌شود. مقاله پیش رو ضمن واژه‌کاوی خداجویی و خداگرایی و ویژگی‌‌های فطرت انسان الهی و با تقوا به بررسی این موضوع در گذر زمان و تاریخ پرداخته و آن را از منظر بزرگان دین و فلسفه مورد نقد و بررسی قرار می­دهد و سپس به طور ویژه و ممحض همین مقولات را در قرآن کریم و نهج‌البلاغه مورد بررسی و کاوش قرار می­دهیم و برای هر کدام از آنها نمونه­ و رخداد سازمانی ذکر می‌نماییم. مطالعه نظریات بومی و غیر بومی و تعاریف موجود از معنویت و خداگرایی در مکتب اسلام نشان می­دهد که مولفه‌هایی مانند روح‌بخشی، تعالی فرد، آگاهی و احساس هویت مهم­ترین ارکان انسان معنویت‌گرا در سازمان­های عصر حاضر هستند.
 

Keywords [Persian]

  • معنویت
  • معنویت در کار
  • خدا
  • خداباوری در سازمان