The Eight Managerial Competencies: Essential Competencies for Twenty First Century Managers

Document Type: Research Paper

Authors

1 PhD of Psychology, Faculty of Educational Sciences & Psychology, University of Isfahan, Iran

2 Associate Professor, Faculty of Educational Sciences & Psychology, University of Isfahan, Iran

3 Professor, Faculty of Educational Sciences & Psychology, University of Isfahan,, Iran

Abstract

The objective of the present study was to identify managerial competencies. This study reviewed existing managerial competencies in a cultural context resulting in the development of a broad based psychometrically sound leadership questionnaire. The unit of analysis of the research was a theoretical and experimental research related to managerial competencies, provided from seventeen Iranian and non-Iranian databases. Two Islamic books, Nahjul-Balaghah and Nahjul-Fasahah, were selected to focus on Islamic management and naturalization of competency modeling in Iran. In sum, the 137 data (135 researches of databases and 2 books) were analyzed through content analysis. The total number of 380 concepts relating to managerial competencies was classified into the 82 competency clusters (sub-core competencies). The factor analysis (principal components analysis with Varimax rotation) of sub-core competencies resulted in an 8-factor structure of core competencies labeled value, analysis, decision-making, knowledge, adaptation, performance, leadership, and communication. Face and content validity as well as Kappa reliability of the new managerial competency model were established for this new measure. This analysis resulted in the development of the Managerial Competencies Questionnaire (MCQ) composed of eighty-two items, which will be useful for researchers, students, educators, managers, and organizations.

Keywords


Article Title [Persian]

هشت شایستگی مدیریتی: شایستگی‌های ضروری برای مدیران قرن 21

Authors [Persian]

  • مهدیه سادات خشوعی 1
  • حمیدرضا عریضی 2
  • ابوالقاسم نوری 3
1 دکتری روان‌شناسی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه اصفهان، ایران
2 دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه اصفهان، ایران
3 استاد دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه اصفهان، ایران
Abstract [Persian]

هدف این پژوهش، شناسایی شایستگی‌های مدیریتی، بود. واحد تحلیل پژوهش، تحقیقات نظری و تجربی مرتبط با شایستگی‌های مدیریتی بود که در 17 پایگاه اطلاعاتی ایرانی و غیرایرانی ارائه شده بود. دو کتاب دینی (نهج‌البلاغه و نهج‌الفصاحه) نیز به جهت توجه به مدیریت اسلامی و بومی‌سازی الگوی شایستگی در ایران انتخاب گردید. در مجموع 137 منبع (135 پژوهش از پایگاه‌های اطلاعاتی و دو کتاب) از طریق تحلیل محتوا تحلیل شد. 380 مفهوم مرتبط با شایستگی مدیریتی از این منابع استخراج شد و به 82 شایستگی، طبقه‌بندی شدند (شایستگی‌های محوری فرعی). با انجام تحلیل عوامل (روش مؤلفه‌های اصلی و چرخش از نوع واریماکس)، شایستگی‌های محوری فرعی، به 8 شایستگی محوری (ارزش، تحلیل، تصمیم‌گیری، دانش، سازگاری، عملکرد، رهبری و ارتباط) طبقه‌بندی شدند. سپس اعتبار محتوا، اعتبار صوری و ضریب کاپا برای الگوی شایستگی‌های مدیریتی محاسبه شد که نتایج رضایت‌بخش بود. در نهایت بر اساس شایستگی‌های شناسایی شده، پرسشنامه شایستگی‌های مدیریتی (MCQ) با 82 گویه، تدوین گردید که برای پژوهشگران، دانشجویان، اساتید، مدیران و سازمان‌ها سودمند خواهد بود.

Keywords [Persian]

  • هشت شایستگی مدیریتی
  • الگوی شایستگی مدیریتی
  • تحلیل محتوا
  • پرسشنامه شایستگی مدیریتی
  • شایستگی‌های محوری فرعی
  • شایستگی‌های محوری