The Effect of Marketing Tactical Capabilities on the Financial Performance of the Firms: Meta-Analysis Approach

Document Type : Research Paper

Authors

Department of Management, School of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan, Iran

Abstract

Studying the effect of marketing tactical capabilities on the financial performance of the firms is now proposed as one of the most important priorities of marketing researches. However, the results of the studies in many academic fields that are conducted about a specific issue are usually contrasting. Meta-analysis is a research approach that helps the researcher to achieve a suitable combination of quantitative results of consistent and inconsistent studies in the past. Although various researches have been conducted, such contrast is also observed in the relation between marketing tactical capabilities and financial performance. Therefore, the purpose of this article was to propose and test a comprehensive model of the relation between marketing tactical capabilities and financial performance by critical reviewing of research literature on the basis of meta-analysis approach. The results show that marketing cross-functional capabilities and marketing dynamic capabilities are effective on organizational performance; however, no relation is observed between marketing specialized capabilities and organizational performance. Also, customer performance and market performance will have a positive effect on financial performance of the firm.


Keywords

Main Subjects


Article Title [Persian]

تأثیر توانایی‌های تاکتیکی بازاریابی بر عملکرد مالی شرکت‌ها: رویکرد فراتحلیل

Authors [Persian]

  • باقر عسگرنژاد نوری
  • علی صنایعی
  • سعید فتحی
  • علی کاظمی
گروه مدیریت، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
Abstract [Persian]

امروزه، بررسی تأثیرتوانایی‌های تاکتیکی بازاریابی بر عملکرد مالی شرکت‌ها یکی از مهم‌ترین اولویت‌های پژوهش بازاریابی مطرح شده است. از سوی دیگر، نتایج پژوهش‌های انجام گرفته در حوزة دانشگاهی در ارتباط با موضوعی خاص معمولاً متضاد است. فراتحلیل رویکردی پژوهشی است که به پژوهشگران کمک می‌نماید به ترکیب مناسبی از نتایج سازگار و ناسازگار پژوهش‌های انجام یافته در گذشته دست یابند. با وجود پژوهش‌های مختلف، چنین تضادی نیز در زمینة ارتباط بین توانایی‌های تاکتیکی بازاریابی و عملکرد مالی مشاهده می‌شود. بنابراین، هدف این پژوهش ارائه و آزمون مدل جامع ارتباط بین توانایی‌های تاکتیکی بازاریابی و عملکرد مالی با به‌کارگیری رویکرد فراتحلیل است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که توانایی‌های میان وظیفه‌ای و پویای بازاریابی بر عملکرد سازمانی تأثیرگذارند. اما ارتباط معناداری بین توانایی‌های تخصصی بازاریابی و عملکرد سازمانی مشاهده نشد. همچنین، عملکرد مشتری و بازار تأثیری مثبت بر عملکرد مالی شرکت‌ها داشته‌اند.

Keywords [Persian]

  • بازاریابی
  • توانایی‌های تاکتیکی بازاریابی
  • رویکرد فراتحلیل
  • عملکرد مالی