On the Effects of Organizational Culture on Organizational Performance: An Iranian Experience in State Bank Branches

Document Type: Research Paper

Authors

Department of Business Management, Persian Gulf University, Bousher, Iran

Abstract

While many researchers devoted numerous articles to the organizational culture, relatively few articles have been contributed to culture and performance research. The purpose of this study is to shed light on the role of organizational culture on performance. To achieve this goal and in order to measure organizational culture, Denison organizational culture model was used. The components of this model are: involvement, consistency, adaptation and mission. For performance evaluation survey, EFQM model was used. This model surveys performance in two different areas of enablers and results. The conceptual model of the research was tested by Structural Equation Modelling. Some university professors and Bank experts confirmed the Validity of questionnaires, and the reliability was tested by Cronbach alpha coefficient. Managers of the bank branches filled the performance evaluation questionnaires, and employees filled organization culture questionnaires. The results showed that between the components of organizational culture, just involvement and adaptability affect the performance of banks. The remaining components have indirect effect on the performance.


Keywords

Main Subjects


Article Title [Persian]

تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد سازمان: تجربه‌ای در شعب بانک‌های دولتی ایران

Authors [Persian]

  • سید عباس موسوی
  • سید یعقوب حسینی
  • ندا حسن پور
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
Abstract [Persian]

درحالی‌که بسیاری از پژوهشگران فرهنگ سازمانی، پژوهش‌های زیادی را دربارة فرهنگ سازمانی انجام داده‌اند، اما در مورد رابطة فرهنگ با برخی متغیرهای مهم سازمانی از جمله عملکرد سازمان پژوهش‌های اندکی انجام شده است. هدف این پژوهش تبیین نقش فرهنگ سازمانی در عملکرد است. برای نیل به این هدف، در جهت سنجش فرهنگ سازمانی از مدل دنیسون استفاده شد. مؤلفه‌های این مدل، شامل مشارکت، ثبات، سازگاری و رسالت است. برای بررسی ارزیابی عملکرد نیز از مدل سرآمدی سازمان استفاده شد. این مدل عملکرد سازمان را در دو حوزة توانمندسازها و نتایج بررسی می‌کند. مدل مفهومی پژوهش با استفاده از روش معادلات ساختاری و روایی پرسشنامه‌ها با استفاده از نظر اساتید و کارشناسان بانک آزمون شد. پایایی متغیرها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد. به پرسشنامه‌های ارزیابی عملکرد مدیران شعب و به پرسشنامه‌های فرهنگ سازمانی کارکنان شعب پاسخ دادند. نتایج پژوهش نشان‌دهندة آن است که از میان متغیرهای فرهنگ ‌سازمانی تنها دو مؤلفة سازگاری و مشارکت بر عملکرد تأثیرگذار است. سایر مؤلفه‌های فرهنگ تأثیر غیرمستقیم بر عملکرد بانک‌ها دارند.

Keywords [Persian]

  • ارزیابی عملکرد
  • فرهنگ ‌سازمانی
  • مدل دنیسون
  • مدل سرآمدی سازمان