Document Type : Research Paper
Authors
Department of Business Management, Persian Gulf University, Bousher, Iran
Abstract
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
درحالیکه بسیاری از پژوهشگران فرهنگ سازمانی، پژوهشهای زیادی را دربارة فرهنگ سازمانی انجام دادهاند، اما در مورد رابطة فرهنگ با برخی متغیرهای مهم سازمانی از جمله عملکرد سازمان پژوهشهای اندکی انجام شده است. هدف این پژوهش تبیین نقش فرهنگ سازمانی در عملکرد است. برای نیل به این هدف، در جهت سنجش فرهنگ سازمانی از مدل دنیسون استفاده شد. مؤلفههای این مدل، شامل مشارکت، ثبات، سازگاری و رسالت است. برای بررسی ارزیابی عملکرد نیز از مدل سرآمدی سازمان استفاده شد. این مدل عملکرد سازمان را در دو حوزة توانمندسازها و نتایج بررسی میکند. مدل مفهومی پژوهش با استفاده از روش معادلات ساختاری و روایی پرسشنامهها با استفاده از نظر اساتید و کارشناسان بانک آزمون شد. پایایی متغیرها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد. به پرسشنامههای ارزیابی عملکرد مدیران شعب و به پرسشنامههای فرهنگ سازمانی کارکنان شعب پاسخ دادند. نتایج پژوهش نشاندهندة آن است که از میان متغیرهای فرهنگ سازمانی تنها دو مؤلفة سازگاری و مشارکت بر عملکرد تأثیرگذار است. سایر مؤلفههای فرهنگ تأثیر غیرمستقیم بر عملکرد بانکها دارند.
Keywords [Persian]