Towards an Enhancement of Knowledge Generation in Marketing by Contributions from Non-Western Contexts

Author

Department of Marketing, University of Strathclyde, Scotland

Abstract

This editorial paper highlights the significance of scholarly contributions from non-western contexts to business and management studies in general and marketing in particular. It calls for constructive, ethical, and committed collaborations between authors and reviewers of academic articles in order to collectively enhance knowledge generation in a global era. Using Iranian Journal of Management Studies as a case, it argues that whilst the increasingly epidemic west-centric journal rankings determine research quality perceptionsglobally, high quality research outputs from local non-western contexts can help draw the attention of researchers across the world to the value of work undertaken in non-western contexts. On this basis, it presents some hands-on suggestions for enhancing the quality of research outputsfrom non-westerncontexts, particularly in relation to new or emerging journals such as Iranian Journal of Management Studies.

Keywords

Main Subjects


Article Title [Persian]

نقش تحقیقات برخاسته از زمینه های غیر غربی در بهسازی تولید دانش در بازاریابی

Author [Persian]

  • علی اکبر جعفری
هیأت علمی گروه بازاریابی، دانشگاه استرثکلاید، اسکاتلند
Abstract [Persian]

این نوشتار به اهمیّت تحقیقات غیر غربی در بهسازی تولید دانش در مطالعات کسب و کار و مدیریت (به طور کلی‌) و بازاریابی (به طور تخصصی) می‌پردازد و تاکید می‌کند که تولید دانش در دوره‌ی جهانی‌ شدن مستلزم همکاری‌های جدی، اخلاقی‌ و سازنده بین نویسندگان و منتقدان مقاله‌های علمی‌ است. با استفاده از مجله ی ایرانی‌ مطالعات مدیریت به عنوان نمونه، نویسنده تاکید می‌کند که در این برهه‌ از زمان (که در آن‌ رتبه بندی‌های غرب – محور مجله‌های علمی‌ به گونه ی فزاینده‌ای تعیین کننده ی کیفیت تولید دانش محسوب می شوند) بالا بردن کیفیت مقاله‌های علمی‌ که خاستگاه آنها بافت‌های زمینه‌های غیرغربی است می تواند به طور موثر نظر محققان را در سراسر جهان به ارزش دانش تولید شده در جهان غیر غربی معطوف کند. بر همین پایه و به منظور برداشتن گام‌های جدی برای بالا بردن هر چه بیشتر کیفیت این مجلّه (و سایر مجلّه‌های نوپا یا در حال ظهور) برخی‌ پیشنهاد‌هایی‌ عملی‌ ارائه می شود که میتواند برای نویسندگان و منتقدین مقاله‌های علمی‌ مفید باشد.

Keywords [Persian]

  • تولید دانش
  • زمینه های غیر غربی
  • بازاریابی
  • نویسندگان
  • منتقدین