Empirical Study on Interorganizational Coordination (Evidence Case: Organizations of Job and Employment in Iran)

Document Type: Research Paper

Authors

1 Associate Professor, Faculty of Economics & Administrative Sciences, University of Mazandaran, Iran

2 Assistant Professor Faculty of Management, University of Tehran, Iran

3 Student of Master, Business Management, University of Tehran, Iran

Abstract

Interorganizational coordination (IOC) is a critical part of planning, because planning mostly involves multiple organizational interactions. Investment and employment are considered as multi-dimensional and multi-sectional challenges that the management of them requires intersectional and interorganizational cooperation. The goal of this research is the investigation of the interorganizational coordination among the investment and employment organizations in Iran. Statistical samples are 491 people who are. mostly from managers of the organizations of the employment and investment in Iran and experts in investment. Data-collecting instrument was related to a questionnaire consisting of some standard questions with the reliability level of 0.76. The collected data related to the variables were analyzed by a model of path analysis Regression and T-Student and Friedman tests. The research findings indicate that the six studied variables are affected by interorganizational coordination directly and indirectly. Therefore, mutual trust (1.22) had the highest direct effect, and other variables such as ease of mutual communication (0.37), goal-orientation (0.36), mutual interests, and group thinking (0.20) were considered important respectively. The variable compatible organizational cultures had no direct effect on the subject, while all of the six variables affected the interorganizational coordination directly. Finally, based on these results, some suggestions were given on how the managers and authorities can improve the interorganizational coordination among the investment and employment organizations in Iran.

Keywords

Main Subjects


Article Title [Persian]

مطالعة تجربی هماهنگی بین سازمانی (مورد مشاهده: سازمان های مرتبط با کار و اشتغال در ایران)

Authors [Persian]

  • حسنعلی آقاجانی 1
  • فرشته امین 2
  • محسن عباسقلی پور 3
1 دانشیار دانشکدة علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران
2 استادیار دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران
3 دانشجوی دورة کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران
Abstract [Persian]

هماهنگی بین سازمانی بخش مهمی از برنامه ریزی است چرا که بیشتر برنامه ریزی ها شامل سازمان های در تعامل
چندگانه است. سرمایه گذاری و اشتغال چالش های چندبعدی و چندمقطعی در نظر گرفته می شود که مدیریت آن ها نیاز
به همکاری بین بخشی و بین سازمانی دارد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی وضعیت هماهنگی سازمانی میان
سازمان های مرتبط با سرمایه گذاری و اشتغال در ایران است. نمونة آماری شامل 030 نفر از متخصصان سرمایه گذاری و
مدیران سازمان های مرتبط با اشتغال و سرمایه گذاری در ایران است. ابزار جمع آوری اطلاعات مربوط به پرسشنامه
1 بوده است. اطلاعات جمع آوری شده مربوط به / متشکل از پرسش های استاندارد با سطح قابلیت اطمینان از 73
متغیرها، با مدل رگرسیون تحلیل مسیر و آزمون تی استیودنت و فریدمن بررسی شد. یافته های پژوهش نشان می دهد
شش متغیر مورد مطالعه به طور مستقیم و غیرمستقیم بر هماهنگی بین سازمانی تأثیر دارد. بنابراین، اعتماد متقابل
1(، منافع متقابل / 1(، هدف گرایی ) 93 / 0/00 ( بیشترین اثر مستقیم را دارد. دیگر متغیرها مانند سهولت ارتباط متقابل ) 97 (
1( به ترتیب اثرگذار در نظر گرفته شده است. متغیر فرهنگ سازمانی سازگار هیچ تأثیر مستقیمی بر / و تفکر گروهی ) 0
موضوع هماهنگی بین سازمانی ندارد، در حالی که هر شش متغیر به طور غیرمستقیم بر هماهنگی سازمانی تأثیر دارند.
در نهایت، بر اساس این نتایج، پیشنهاداهایی به مدیران و مسئولان، جهت بهبود هماهنگی بین سازمانی میان
سازمان های مرتبط با سرمایه گذاری و اشتغال در ایران ارائه شده است.

Keywords [Persian]

  • اشتغال
  • هماهنگی بین سازمانی