Organizational Learning Capabilities: Evidence from the Iranian Agricultural Higher Education System

Document Type: Research Paper

Authors

1 Department of Agricultural Extension and Education, Tarbiat Modares University, Iran

2 Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Iran

3 Department of Business Administration, Lund University, Sweden

Abstract

The aim of this research is to understand and assess the application of organizational learning capabilities in the status quo and review desirable situations in the context of the agricultural faculty environment. Data were collected from 329 faculty members in 19 public agricultural faculties using a survey questionnaire. Results indicate that organizational learning capabilities are below average in the status quo of agricultural faculties. When different capabilities are compared, it seems that sharing knowledge, a flexible structure and system thinking provide more organizational learning opportunities for Iranian agricultural faculties. Finally, the implications of the results and further research are discussed.


Keywords

Main Subjects


Article Title [Persian]

قابلیت‌های یادگیری سازمانی: شواهدی از نظام آموزش عالی کشاورزی ایران

Authors [Persian]

  • عنایت عباسی 1
  • مرتضی اکبری 2
  • کیهان تاج الدینی 3
1 گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، ایران
2 دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران، ایران
3 گروه مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لوند، سوئد
Abstract [Persian]

هدف تحقیق حاضر، بررسی و ارزیابی کاربرد قابلیت یادگیری سازمانی در وضعیت موجود و مطلوب نظام آموزش عالی کشاورزی بود. داده‌ها در این تحقیق از طریق پرسشنامة محقق‌ساخته از 329 نفر از اعضای هیئت علمی شاغل در هفده دانشکدة دولتی کشاورزی جمع‌آوری شد. بر اساس نتایج تحقیق، تمامی قابلیت‌های یادگیری سازمانی در وضعیت موجود زیر حد میانگین بودند. در مقایسة قابلیت‌های مختلف، اشتراک دانش، ساختار سازمانی منعطف و تفکر سیستمی فرصت‌های یادگیری سازمانی بیشتری را برای دانشکده‌های کشاورزی فراهم می‌آورند. کاربرد یافته‌ها و پیشنهاد تحقیقات آتی مواردی دیگری است که در تحقیق ارائه شده است.

Keywords [Persian]

  • آموزش عالی کشاورزی
  • ایران
  • قابلیت یادگیری سازمانی
  • گرایش به یادگیری