Discretionary Workplace Behaviors: The Effect of Communication Satisfaction on Workplace Deviance and OCB with‌ the Mediation Role of Justice Sensitivity

Document Type : Research Paper

Authors

1 Semnan University, Faculty Member.

2 Ph.D. Student, Semnan University.

Abstract

Both workplace deviance (WD) and organizational citizenship behaviors (OCBs) are noted as being discretionary behaviors that are rooted in social exchange and responses to the environment. This study aims to investigate the mediation role of justice sensitivity between communication satisfaction and discretionary workplace behaviors. The statistical population consisted of 650 employees of Guilan Technical & Vocational Training Organization, and the optimal sample was determined by Cochran's formula to be 271. Questionnaires were distributed among the employees using the stratified random sampling method and statistical data were processed using SPSS 19 and Smart PLS 2. The results revealed that communication satisfaction has a positive effect on justice sensitivity, and justice sensitivity has a negative effect on workplace deviance. As well as, communication satisfaction has a direct effect on workplace deviance. So, justice sensitivity has a partial mediator role in significant impression of communication satisfaction to workplace deviance. The findings also indicate the justice sensitivity has a positive effect on OCB. But, communication satisfaction has no a direct effect on OCB. The results of this study yield that justice sensitivity has a full mediator role between communication satisfaction and OCB.

Keywords

Main Subjects


Article Title [فارسی]

رفتارهای صلاح‌دیدی در محل کار: تاثیر رضایت ارتباطی بر انحراف در محل کار و رفتار شهروندی سازمانی با نقش واسطه‌ای حساسیت به عدالت

Author [فارسی]

  • فضه قنبری قلعه رودخانی 2
Abstract [فارسی]

کج‌روی در محل کار و رفتار شهروندی سازمانی به عنوان رفتار‌های صلاح‌دیدی در محیط کار نامیده شده‌اند. هدف پژوهش، بررسی نقش واسطه‌ای حساسیت به عدالت در رابطه بین رضایت ارتباطی و رفتار صلاحدیدی در محل کار، می‌باشد. روش پژوهش، از نظر هدف کاربردی و براساس ماهیت، ‌توصیفی است و ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه می‌باشد. جامعه آماری، کلیه کارکنان سازمان فنی‌وحرفه‌ای ‌استان‌ گیلان به تعداد 650 نفر می‌باشد که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 271 نفر به‌عنوان حجم نمونه آماری تعیین و به‌روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و به شیوه انتساب متناسب انتخاب شدند. داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق نرم-افزارهای Spss 19 و Smart Pls 2 بررسی شدند. یافته‌ها نشان داد، رضایت ارتباطی، دارای تاثیر مثبت بر حساسیت به عدالت و تاثیر منفی بر کج‌روی در محل کار می‌باشد. از سویی، حساسیت به عدالت نیز دارای تاثیر منفی بر کج‌روی در محل کار است. این نتایج بدین معناست که حساسیت به عدالت در رابطه بین رضایت ارتباطی و کج‌روی در محل کار به عنوان متغیر واسطه‌ای جزئی عمل می‌نماید. همچنین، رضایت ارتباطی بر رفتار شهروندی سازمانی، تاثیر مستقیم و معنی‌داری ندارد. اما، حساسیت به عدالت دارای تاثیر مثبت بر رفتار شهروندی سازمانی می‌باشد. این نتایج بدین معناست که حساسیت به عدالت در رابطه بین رضایت ارتباطی و رفتار شهروندی سازمانی به عنوان متغیر واسطه‌ای کامل عمل می‌نماید.

Keywords [فارسی]

  • رضایت ارتباطی
  • حساسیت به عدالت
  • رفتار صلاحدیدی
  • کج‌روی در محل کار
  • رفتار شهروندی سازمانی