Brand logo benefit: Is there any evidence of its impact in the higher education sector?

Document Type : Research Paper

Authors

1 Department of Business Administration, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran.

2 M.A. in Business Administration, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran

3 Ph.D. candidate of marketing management at university of Tehran, Tehran, Iran

Abstract

Few studies examine the impact of brand logo in higher education sector. Particularly, the literature neglects the benefits of a brand logo that can have in this context. Thus, this paper outlines a framework that contributes to a greater understanding of brand logo benefits in higher education sector and extends the framework of previous studies by accounting for continuance commitment and word of mouth. We analyzed our model on a sample of 340 undergraduate students from public universities in Tehran. The results indicate that the ideal self-image congruence and the brand logo benefit have a positive significant impact on commitment and word of mouth. In addition, the self-image congruence directly influences the brand logo benefit and word of mouth, and indirectly influences commitment.

Keywords

Main Subjects


Article Title [فارسی]

منافع لوگوی برند: آیا شواهدی مبنی بر تأثیر آن در بخش تحصیلات عالی وجود دارد؟

Authors [فارسی]

  • فراز صادق وزیری 1
  • علی شجاع 3
1 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
3 دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
Abstract [فارسی]

هدف از این پژوهش بررسی تاثیر تجانس تصویر خود بر دست یابی به تعهد و توصیه های کلامی با در نظر گرفتن نقش میانجی منافع لوگوی برند در صنعت آموزش عالی بوده است. به عبارت دیگر پژوهش حاضر در قالب ارائه چارچوبی مفهومی به تحلیل سازوکار شکل گیری تعهد و توصیه کلامی متاثر از تجانس تصویر خود واقعی و ایده آل با بررسی نقش میانجی منافع لوگو برند پرداخته است. جامعه هدف این پژوهش شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی رشته مدیریت دانشگاه های دولتی شهر تهران بوده است. تعداد اعضای نمونه با استفاده از فرمول کوکران 340 نفر بوده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی و با استفاده از نرم افزار پی‌ال‌اس انجام گردید. طبق نتایج پژوهش تجانس تصویر از خود ایده‌آل و منافع لوگو بر تعهد و توصیه کلامی تاثیرگذار بوده اند. همچنین تجانس تصویر از خود ایده‌آل بر منافع لوگو و توصیه کلامی به صورت مستقیم و بر تعهد به صورت غیر مستقیم تاثیرگذار بوده است.

Keywords [فارسی]

  • منافع لوگوی برند
  • تجانس تصویر خود
  • توصیه های کلامی
  • تعهد
  • آموزش عالی