Document Type : Research Paper
Authors
1 Faculty of Economic and Management,University of Shahid Bahonar, Kerman, Iran
2 Assistant Prof. in Accounting, Humanities Faculty, Meybod University.
Abstract
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
Author [Persian]
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین مدیریت ذینفعان شرکتی و حق الزحمه حسابرسی است. به علاوه، تأثیر پاداش مدیریت و کیفیت حسابرسی بر این رابطه آزمون شده است. این مقاله با استفاده از تحلیل رگرسیون، فرضیههای خود را بر روی نمونهای متشکل از 1626 مشاهه در بورس اوراق بهادار تهران (TSE) طی سالهای 1390-1399 مورد آزمون قرار میدهد. نتایج نشان می دهد که ارتباط منفی بین مدیریت ذینفعان و حق الزحمه حسابرسی وجود دارد. می توان نتیجه گرفت که مدیریت موثر ذینفعان ریسک مشتری را کاهش می دهد. این یافته همچنین با نظریه نمایندگی که پیشبینی میکند مشکلات نمایندگی منجر به هزینههای حسابرسی بالاتر میشود مطابقت دارد. همچنین دریافتیم که پاداش مدیریت بیشتر و کیفیت حسابرسی بالاتر، ارتباط منفی بین مدیریت ذینفعان و حق الزحمه حسابرسی را تقویت می کند. بنابراین، این متغیرها را می توان به عنوان مکانیسم های مهمی برای تقویت مدیریت موثرتر ذینفعان در نظر گرفت. این مطالعه اولین مطالعه ای است که به طور تجربی ارتباط بین مدیریت ذینفعان و حق الزحمه حسابرسی را بررسی می کند. علاوه بر این، تأثیر تعدیل کننده پاداش مدیریت و کیفیت حسابرسی بر ارتباط بین مدیریت سهامداران و حق الزحمه حسابرسی آزمون شده است. در نهایت، ما از یک رویکرد بین رشته ای استفاده می کنیم و از ادبیات مدیریت برای کمک به ادبیات حق الزحمه حسابرسی استفاده می کنیم.
Keywords [Persian]