Stakeholder management and audit fees

Document Type : Research Paper

Authors

1 Faculty of Economic and Management,University of Shahid Bahonar, Kerman, Iran

2 Assistant Prof. in Accounting, Humanities Faculty, Meybod University.

10.22059/ijms.2022.341098.675038

Abstract

The main purpose of this study is to investigate the relationship between corporate stakeholder management and audit fees. In addition, the impact of management compensation and audit quality has been tested on this relationship. This article uses regression analysis to tests its hypotheses to a sample of 1,626 firms -year observations in the Tehran Stock Exchange (TSE) during 2011-2020. Results show a negative association between stakeholder management and audit fees. It can be concluded that effective stakeholder management reduces client risks. This finding is also consistent with agency theory that predicts agency problems lead to higher audit fees and vice versa. We also find that more management compensation and higher audit quality strengthens the negative association between stakeholder management and audit fees. Therefore, these variables can be considered as important mechanisms to strengthen more effective stakeholder management. This study is the first study that empirically examines the association between stakeholder management and audit fees. Moreover, the moderating impact of management compensation and audit quality has been tested on the association between stakeholder management and audit fees. Finally, we use an interdisciplinary approach and use management literature to contribute audit fee literature.

Keywords

Main Subjects


Article Title [Persian]

مدیریت ذینفعان و حق الزحمه حسابرسی

Author [Persian]

  • امید پورحیدری 1
1 بخش حسابداری دانشکده اقتصاد مدیریت دانشگاه شهید باهنر کرمان
Abstract [Persian]

هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین مدیریت ذینفعان شرکتی و حق الزحمه حسابرسی است. به علاوه، تأثیر پاداش مدیریت و کیفیت حسابرسی بر این رابطه آزمون شده است. این مقاله با استفاده از تحلیل رگرسیون، فرضیه‌های خود را بر روی نمونه‌ای متشکل از 1626 مشاهه در بورس اوراق بهادار تهران (TSE) طی سال‌های 1390-1399 مورد آزمون قرار می‌دهد. نتایج نشان می دهد که ارتباط منفی بین مدیریت ذینفعان و حق الزحمه حسابرسی وجود دارد. می توان نتیجه گرفت که مدیریت موثر ذینفعان ریسک مشتری را کاهش می دهد. این یافته همچنین با نظریه نمایندگی که پیش‌بینی می‌کند مشکلات نمایندگی منجر به هزینه‌های حسابرسی بالاتر می‌شود مطابقت دارد. همچنین دریافتیم که پاداش مدیریت بیشتر و کیفیت حسابرسی بالاتر، ارتباط منفی بین مدیریت ذینفعان و حق الزحمه حسابرسی را تقویت می کند. بنابراین، این متغیرها را می توان به عنوان مکانیسم های مهمی برای تقویت مدیریت موثرتر ذینفعان در نظر گرفت. این مطالعه اولین مطالعه ای است که به طور تجربی ارتباط بین مدیریت ذینفعان و حق الزحمه حسابرسی را بررسی می کند. علاوه بر این، تأثیر تعدیل کننده پاداش مدیریت و کیفیت حسابرسی بر ارتباط بین مدیریت سهامداران و حق الزحمه حسابرسی آزمون شده است. در نهایت، ما از یک رویکرد بین رشته ای استفاده می کنیم و از ادبیات مدیریت برای کمک به ادبیات حق الزحمه حسابرسی استفاده می کنیم.

Keywords [Persian]

  • مدیریت ذینفعان
  • حق الزحمه حسابرسی
  • ریسک حسابرسی
  • کیفیت حسابرسی
  • پاداش مدیریت