Document Type : Research Paper
Authors
1 Department of Management, Kish International Branch, Islamic Azad University, Kish, Iran
2 Department of Business Management, Shahr-e-Qods Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Faculty of Economics and Administrative Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
4 Department of Management, Zarghan Branch, Islamic Azad University, Zarghan, Iran
Abstract
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
بر اساس دیدگاه مبتنی بر منابع و رویکرد مبتنی بر اقتضا، پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین چندین عامل داخلی و خارجی، کارآفرینی صادراتی و عملکرد صادراتی شرکتهای صادرکننده محصولات غذایی و کشاورزی مستقر در تهران، با توجه به تأثیر تعدیلکننده فاصله روانی و قابلیت شبکه سازی میپردازد. نمونهای تصادفی متشکل از 296 مدیر صادرات انتخاب شد که از طریق مدلسازی معادلات ساختاری PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان دادند که یادگیری-محوریصادراتی و کارآفرینی صادراتی بر عملکرد صادرات تأثیر مثبت دارند. تعهد صادراتی، منابع و شدت رقابتی پیشبینیکنندههای کارآفرینی صادراتی بودند. فاصله روانی مستقیماً بر کارآفرینی صادراتی تأثیری نداشت، اما تأثیر تعدیلکننده منفی بر پیوند بین یادگیری-محوری صادراتی و عملکرد صادرات داشت. همچنین اثر تعدیل کننده قابلیت شبکه سازی بر پیوند بین کارآفرینی صادراتی بر عملکرد صادرات تایید شد. شواهد به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد که کارآفرینی صادراتی متغیری چند وجهی است که توسط عوامل درون و برونسازمانی مختلفی هدایت می شود که عمدتاً زمینه ای هستند. مدیران صادرات شرکتهای کوچک و متوسط میتوانند از یافتههای فوق در تصمیمگیری و اقدامات خود در رابطه با فعالیت صادراتی شرکتها برای افزایش عملکرد صادراتی استفاده کنند.
Keywords [Persian]