Entrepreneurship, Learning Orientation and Export Performance: The Moderating Effect of Network Capacity and Psychic Distance

Document Type : Research Paper

Authors

1 Department of Management, Kish International Branch, Islamic Azad University, Kish, Iran

2 Department of Business Management, Shahr-e-Qods Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

3 Faculty of Economics and Administrative Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

4 Department of Management, Zarghan Branch, Islamic Azad University, Zarghan, Iran

10.22059/ijms.2022.340854.675026

Abstract

Based on a resource-based view and contingency-based approach, the current research investigated the link between several internal and external factors, export entrepreneurship and export performance, considering the moderating impact of psychic distance and network capacities. A random sample of 296 export managers was chosen to collect the research data, which were examined through PLS structural equation modeling. Findings demonstrated that export-learning-orientation and export entrepreneurship positively affect export performance. Moreover, export commitment, and competitive intensity were the key attributes and predictors of export entrepreneurship. Psychic distance did not affect export entrepreneurship directly but had a negative moderating impact on the link between export-learning-orientation and export performance. Moreover, the moderating effect of network capacities on the link between export entrepreneurship on export performance was confirmed. Evidence from this study suggests that export entrepreneurship is multifactorial, driven by a variety of internal and external factors that are primarily contextual. Export managers of SMEs can use above findings in their decision-makings and actions about the firms' export activity to enhance export performance.

Keywords

Main Subjects


Article Title [Persian]

کارآفرینی، جهت گیری یادگیری و عملکرد صادرات: اثر تعدیل کننده ظرفیت شبکه و فاصله روانی

Authors [Persian]

  • علی کاظمی 1
  • علیرضا روستا 2
  • سیده فاطمه قاسمپور گنجی 3
  • کامران حیدری 4
1 .گروه مدیریت، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، کیش، ایران
2 گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد، اسلامی، تهران،ایران.
3 دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
4 گروه مدیریت، واحد زرقان، دانشگاه آزاد اسلامی، زرقان، ایران
Abstract [Persian]

بر اساس دیدگاه مبتنی بر منابع و رویکرد مبتنی بر اقتضا، پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین چندین عامل داخلی و خارجی، کارآفرینی صادراتی و عملکرد صادراتی شرکت‌های صادرکننده محصولات غذایی و کشاورزی مستقر در تهران، با توجه به تأثیر تعدیل‌کننده فاصله روانی و قابلیت شبکه سازی میپردازد. نمونه‌ای تصادفی متشکل از 296 مدیر صادرات انتخاب شد که از طریق مدل‌سازی معادلات ساختاری PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان دادند که یادگیری-محوریصادراتی و کارآفرینی صادراتی بر عملکرد صادرات تأثیر مثبت دارند. تعهد صادراتی، منابع و شدت رقابتی پیش‌بینی‌کننده‌های کارآفرینی صادراتی بودند. فاصله روانی مستقیماً بر کارآفرینی صادراتی تأثیری نداشت، اما تأثیر تعدیل‌کننده منفی بر پیوند بین یادگیری-محوری صادراتی و عملکرد صادرات داشت. همچنین اثر تعدیل کننده قابلیت شبکه سازی بر پیوند بین کارآفرینی صادراتی بر عملکرد صادرات تایید شد. شواهد به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد که کارآفرینی صادراتی متغیری چند وجهی است که توسط عوامل درون و برونسازمانی مختلفی هدایت می شود که عمدتاً زمینه ای هستند. مدیران صادرات شرکت‌های کوچک و متوسط می‌توانند از یافته‌های فوق در تصمیم‌گیری و اقدامات خود در رابطه با فعالیت صادراتی شرکت‌ها برای افزایش عملکرد صادراتی استفاده کنند.

Keywords [Persian]

  • تعهد صادراتی
  • جهت گیری یادگیری
  • شدت رقابتی
  • عملکرد صادراتی
  • کارآفرینی