An Investigation of Social Factors Affecting on Personnel Job Satisfaction of Remedial Service Insurance Department

Author

Babol Rahe Danesh Higher Education Complex, Babol, Iran

Abstract

Because of the paramount importance of job satisfaction and due to its main consequences such as reduction of work absence and resignation, personnel promotion and society’s health, and more importantly, its role in achievement of organization goals, this study aimed at investigating the effects of six social factors including personnel’s belief, salary and benefits, participation in organizational decision-making, sense of job security, interaction with colleagues and meeting the basic needs of personnel on job satisfaction. The statistical population of this study was the personnel of Remedial Service Insurance Department in Sari and the questionnaire was distributed among them. The results showed that there is a significant and positive correlation among all these factors and they have meaningful effects on personnel job satisfaction based on multiple regression analysis. Furthermore, findings revealed that personnel’s belief about their job has the most effects on job satisfaction.

Article Title [Persian]

بررسی عوامل اجتماعی تأثیرگذار بر رضایت شغلی کارکنان اداره بیمه خدمات درمانی

Author [Persian]

  • سیدیاسر ابراهیمیان جلودار
Abstract [Persian]

به‌دلیل اهمیت انکارناپذیر رضایت شغلی و به‌خاطر نتایج بسیار مهم آن از جمله کاهش غیبت کاری و استعفا، ارتقا سلامت شخصی و اجتماعی و مهم‌تر از همه، نقش آن در دستیابی به اهداف سازمانی، این تحقیق به‌دنبال مطالعه شش عامل اجتماعی تاثیرگذار بر رضایت شغلی کارکنان از جمله: عقیده کارکنان، حقوق و مزایا، مشارکت در تصمیم‌گیری سازمانی، امنیت شغلی، تعامل با همکاران و تأمین نیازهای پایه کارکنان می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق، کارکنان اداره بیمه خدمات درمانی در ساری بوده و پرسشنامه بین آنها توزیع شده است. نتایج این تحقیق نشان داده است که همبستگی مثبت و معناداری بین تمامی عوامل اجتماعی تاثیرگذار وجود دارد و براساس آزمون رگرسیون چندگانه، این عوامل تأثیر معناداری بر رضایت شغلی دارند. علاوه بر این،یافته‌های این تحقیق نشان داده است که عقیده کارکنان در ارتباط با شغل خود، بیشترین تأثیر را بر رضایت شغلی آنها دارد.