The impact of information technology capability on firm performance; a focus on employeecustomer profit chain

Document Type: Research Paper

Authors

1 Ph.D. Student of Behavioral Management; Ferdowsi University of Mashhad; Faculty of Economic and Administrative Sciences

2 Assistant Professor of Industrial Management; Imam Sadiq (as) University; Faculty of Islamic Sciences and Management

Abstract

Employee-customer-profit(ECP) chain is one of the guidelines for organizations
‘success in their life cycle. Strong relationships have been found between
employees' attitudes and behaviors, employees' behaviors and customers'
impressions, and customers' impressions and revenue growth. Out of this chain,
there are some factors that can influence the processes through which these factors
interact. One of these factors is information technology (IT) capability. In this
research, we modeled the effect of IT capability on ECP chain using structural
equation modeling (SEM). Service process innovation (SPI) was also used as a
mediating variable between IT capability and ECP chain. This was accomplished
based upon quantitative data gathered from a sample of 212 employees of the
Technical and Vocational organization in Mashhad city. Results revealed a strong
support for the proposed model. In particular, the association between IT capability
and SPI with ECP chain and their leverage effect facilitate the organizations'
movements along with the chain which was significantly confirmed.

Keywords

Main Subjects


Article Title [Persian]

اثر قابلیت فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت؛ تمرکز بر زنجیرة کارمند- مشتری- سود

Authors [Persian]

  • احمدرضا کریمی مزیدی 1
  • علیرضا امینی 1
  • میثم لطیفی 2
1 دانشجوی دکتری مدیریت رفتاری دانشکدة علوم اداری و اقتصادی؛ دانشگاه فردوسی مشهد
2 استادیار گروه مدیریت صنعتی دانشکدة معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)
Abstract [Persian]

زنجیرة کارمند- مشتری- سود، یکی از خطوط راهنمای موفقیت سازمان‌ها در چرخة زندگی آن‌هاست. آن‌گونه که مشخص شده است، بین نگرش‌ها و رفتارهای کارکنان، رفتارهای کارکنان و برداشت‌های مشتریان، و برداشت‌های مشتریان و رشد درآمد شرکت‌ها رابطه‌ای قوی وجود دارد. عواملی نیز در خارج از این زنجیره وجود دارند که بر فرایندهای تعاملی عناصر آن اثر می‌گذارند. یکی از این عوامل، قابلیت فناوری اطلاعات است. در این پژوهش، با استفاده از تکنیک مدل‌سازی معادلات ساختاری، اثر قابلیت فناوری اطلاعات بر زنجیرة‌ کارمند- مشتری- سود مدل‌سازی شد. نوآوری فرایند خدمات نیز متغیر میانجیگر بین قابلیت فناوری اطلاعات و زنجیرة‌ کارمند- مشتری- سود استفاده شده است. این مهم، بر پایة داده‌های کمّی گردآمده از نمونه‌ای 212تایی از کارکنان سازمان فنی و حرفه‌ای شهرستان مشهد انجام گرفته و نتایج پژوهش در راستای حمایت از مدل پیشنهادی قرار داشت. به‌طور خاص، رابطة قابلیت فناوری اطلاعات و نوآوری، فرایند خدمات با عناصر زنجیرة کارمند- مشتری- سود، و اثر اهرمی آن‌ها برای تسهیل حرکت سازمان‌ها در امتداد این زنجیره به‌لحاظ آماری تأیید شد.

Keywords [Persian]

  • خدمات مشتری
  • زنجیرة کارمند- مشتری- سود
  • عملکرد شرکت
  • قابلیت فناوری اطلاعات