Document Type : Research Paper
Authors
1 Assistant Professor, Faculty of Management, Department of Business Administration, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
2 PhD Student, Behavior Management , Farabi Campus, University of Tehran
3 Master Student of International Business, Faculty of Management, Department of Business Administration, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
Abstract
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
با توجه به اهمیت کیفیت خدمات توزیع فیزیکی (PDSQ) در سیستمهای لجستیک، هدف این مقاله طراحی مقیاس عملی برای سنجش این سازه از دید خردهفروشان ایرانی است. در این تحقیق از رویکردی ترکیبی برای مطالعه استفاده شد و در ابتدا مصاحبههایی عمیق با 16 خردهفروش باتجربة ایرانی و فعال در این صنعت انجام شد. سپس، روش تحلیل محتوا برای شناسایی عوامل کلیدی کیفیت خدمات توزیع فیزیکی استفاده شد. در فاز کمّی با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، 100 خردهفروش چهار منطقه از مناطق 22 گانة تهران برای آزمون مدل اندازهگیری و تعیین اهمیت و سطح رضایت هر یک از عوامل انتخاب شدند. در مجموع 10 عامل مهم از دید خردهفروشان ایرانی استخراج و در سه بعد طبقهبندی شد، شامل هماهنگی عامل توزیع (3 مؤلفه)، شرایط سفارش (3 مؤلفه)، و ویژگیهای رفتاری عوامل توزیع (4 مؤلفه). در نهایت، نمودار IPA (تحلیل رضایت- اهمیت) ترسیم شد.
Keywords [Persian]