Document Type : Research Paper
Authors
1 Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
2 Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Iran
4 Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran,
5 School of Business and Economics (SBE), Maastricht University
Abstract
Keywords
Main Subjects
Article Title [فارسی]
Authors [فارسی]
قابلیت جهتگیری بازار (MOC) و دوسوتوانی نوآوری (AI) به عنوان قابلیتهای پویا نقش مهمی در موفقیت نوآوری خدمات SMEها دارند. اثر متقابل آنها، که قبلاً مورد مطالعه قرار نگرفته است، نشاندهنده استراتژی و اقدامات پیونددهندهای است که MOC را به AI مرتبط میکند تا براساس بینش بازار به پیکربندی مجدد منابع برای تنظیم تعادل در انجام فعالیتهای نوآوریهای مبتنی بر اکتشاف و بهرهبرداری بپردازند و استفاده مؤثر از فرصت های نوآوری خدمات ممکن شود. بنابراین، این مطالعه روابط بین این متغیرها و عملکرد شرکت را با در نظر گرفتن خصومت محیط بینالملل (IEH) بهعنوان تعدیل کننده، در مدلی با استفاده از داده های 154 شرکت گردشگری و مسافرتی در ایران به عنوان یک بازار نوظهور مورد بررسی قرار داد. نتایج نشان می دهد که ارتباط معناداری بین هر یک از MOC وAI با عملکرد شرکت وجود دارد که IEH به طور قابل توجهی این روابط را تعدیل میکند. اما، اثر مشترک آنها بر عملکرد شرکت تأثیر منفی میگذارد که حاکی از ارتباط ضعیف میان MOC و AI در این SMEها است. این تحقیق پیشنهاد میکند که مدیران SMEها در صنعت گردشگری باید استراتژی ایجاد پیوند میان MOC و AI خود را برای پاسخگویی دقیق به فرصتهای نوآوری خدمات تنظیم کرده و تلاش کنند تهدیدات ناشی از IEH را به فرصتهایی برای پایداری عملکرد شرکت خود تبدیل کنند.
Keywords [فارسی]