A Comprehensive Review of International Research on Market Orientation and Providing an Applied Model

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D.Candidate in Business Management, Department of Management, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran

2 Professor, Department of Management, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran snayebzadeh@iauyazd.ac.ir

3 Assistant Professor, Department of Textile Engineering, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran

4 Assistant Professor, Department of Management, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran

Abstract

the aim of the present study was to conduct a comprehensive review of the literature on market orientation and to provide an applied model. Thus, a mixed research method that involved quantitative and qualitative measures was adopted. To this end, a systematic review was carried out on the international articles about market orientation and performance indexed in the Web of Science (WoS)database during 1900-2020. The quality of the articles was assessed by the CASP checklist. Then, to analyze and map the scientific literature in the field of market orientation, theVOSviewer software was used. In the second stage, through the content analysis with the NVIVOsoftware, the key variables and criteria related to market orientation were extracted from the research articles in the field. Accordingly, a model was developed based on the grounded theory approach. Interpretive structural modeling (ISM) was carried out using the MICMAC software to assess the constitutive variables of the model and identify the interrelationship of the variables. Theresults showed that market orientation may be improved in conjunction with learning orientation, entrepreneurship orientation, strategic human resource management, innovation capability, marketing capability, information and communication capability, organizational structure, dynamism of organizational units, total quality management, competitive structure, and business strategy

Keywords

Main Subjects


Article Title [فارسی]

بررسی جامع مطالعات بین المللی در حوزه بازارگرایی و ارائه مدل کاربردی

Authors [فارسی]

  • شیوا صوابیه 1
  • شهناز نایب زاده 2
  • رامین عبقری 3
  • سید حسن حاتمی نسب 4
1 دانشگاه آزاد اسلامی،واحد یزد، گروه مدیریت، یزد،ایران
2 دانشگاه آزاد اسلامی،واحد یزد، گروه مدیریت، یزد،ایران
Abstract [فارسی]

این پژوهش با برخورداری از رویکرد آمیخته کیفی و کمی ابتدا با مرور سیستماتیک، مقالات بین المللی منتشر شده در حوزه بازارگرایی و عملکرد که در پایگاه web of science طی سالهای2020-1900 نمایه شده بودند را بررسی و با استفاده از نرم افزار VOS Viewer به تحلیل و ترسیم نگاشت علمی در زمینه بازارگرایی پرداخته است. در گام دوم با تحلیل محتوای مقالات مرتبط با بازارگرایی و عملکرد توسط نرم افزارNVIVO ، مهمترین متغیرها و شاخصهای مرتبط با بازارگراییر استخراج و مدلی مبتنی بر روش داده بنیاد ارائه گردید؛ به منظور ارزیابی متغیرهای موجود در مدل و شناسایی اثرات متقابل بین متغیرها مدلسازی ساختاری تفسیری(ISM) با کمک نرم افزارMIC MAC انجام شد. براساس نتایج بدست آمده بازارگرایی در ارتباط با متغیرهایی از قبیل گرایش به یادگیری،گرایش به کارآفرینی، مدیریت استراتژیک منابع انسانی، قابلیت نوآوری، قابلیت بازاریابی، قابلیت اطلاعات و ارتباطات، ساختار سازمانی، پویایی بین واحدهای سازمانی، مدیریت کیفیت جامع، ساختار رقابت و استراتژی تجاری ارتقا می یابد و افزایش دانش بازار منجر به بهبود مزیت رقابتی از طریق عملکرد بازار، عملکرد رقابتی و عملکرد مالی خواهد شد.

Keywords [فارسی]

  • بازارگرایی
  • علم سنجی
  • مرورسیستماتیک
  • نظریه داده بنیاد