Learning in research collaborations with universities (Case study: Iranian oil, gas, and petrochemical industries)

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Student, Faculty of Management & Accounting, Allameh Tabatabaii, University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Faculty of Management & Accounting, Allameh Tabatabaii, University, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Faculty of Management & Accounting, Allameh Tabatabaii, University

Abstract

Learning in collaboration projects with universities is one of the common methods in recent decades. Some of these projects have led to learning for industry, while others have suffered from a lack of learning. This article addresses two basic issues: (i) in a developing country, what factors affect the learning of companies in collaboration projects with universities? (ii) What do industries in these countries learn from universities? To answer these questions, 9 cooperation projects with universities in Iranian oil, gas, and petrochemical industries were selected, 15 experts in the industry, academia, and government related to these projects were interviewed and the data were analyzed by thematic analysis. 25 factors affecting learning were classified into 6 groups, the most important of which are: collaboration control mechanisms, rules and procedures, university business model, degree of partnership between the parties, fit the content of the collaboration with the industry features, trust and competence of the university team leader. The results also showed that companies in developing countries usually pursue exploitative learning in cooperation projects with universities. In these countries, mature industries active in older technologies typically pursue exploitative learning, and explorative learning is often the result of universities collaborating with new technology-based companies.

Keywords

Main Subjects


Article Title [فارسی]

یادگیری در همکاری های پژوهشی با دانشگاه ها (مطالعه موردی: صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران)

Authors [فارسی]

  • مسعود احمدی 1
  • محمد نقی زاده 2
  • سروش قاضی نوری 3
  • مهدی گودرزی 2
1 انشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 دانشیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 دانشیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
Abstract [فارسی]

یادگیری در پروژه‌های همکاری با دانشگاه‌ها یکی از روش های متداول در دهه‌های اخیر است. برخی از پروژه‌ها به یادگیری منجر شده اند و برخی دیگر نشده‌اند. این مقاله به دو موضوع اساسی می پردازد: (1) در کشورهای درحال توسعه، چه عواملی بر یادگیری شرکت‌ها در پروژه‌های همکاری با دانشگاه‌ها تأثیر می‌گذارد؟ (2) صنایع این کشورها از دانشگاه‌ها چه می آموزند؟ بدین منظور، 9 پروژه‌همکاری با دانشگاه‌ها در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی‌ ایران انتخاب و 15 خبره فعال در صنعت، دانشگاه و دولت در ارتباط با این پروژه‌ها مصاحبه شدند و داده ها با روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. 25 عامل موثر بر یادگیری در 6 گروه طبقه بندی شدند که مهمترین آنها عبارتند از: سازوکار کنترل همکاری، قوانین و رویه‌ها، مدل کسب‌و‌کار دانشگاه، میزان تعاملات طرفین، تناسب محتوای همکاری با ویژگی‌های صنعت، اعتماد و صلاحیت استاد دانشگاه. نتایج همچنین نشان داد که شرکت‌های کشورهای درحال‌ توسعه معمولاً در پروژه های همکاری با دانشگاه ها یادگیری بهره‌بردارانه را دنبال می‌کنند. در این کشورها، صنایع بالغ فعال در فناوری‌های قدیمی‌تر معمولاً به دنبال یادگیری بهره‌بردارانه هستند و یادگیری اکتشافی اغلب نتیجه همکاری دانشگاه ها با شرکت‌های مبتنی بر فناوری جدید است.

Keywords [فارسی]

  • یادگیری اکتشافی
  • یادگیری بهره بردارانه
  • همکاری دانشگاه و صنعت
  • پروژه همکاری پژوهشی