Document Type : Research Paper
Author
Department of Industrial Engineering, Golpayegan College of Engineering, Isfahan University of Technology, Golpayegan, Iran
Abstract
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
Author [Persian]
پژوهشهای متعددی در حوزه مدلهای تخفیف کلی در بازارهای انحصاری تاکنون انجام گرفته است. در این تحقیق ما به بررسی مدلهای تخفیف کلی در شرایط رقابت قیمتی دوجانبه با فرض عدم وجود اطلاعات کامل بین رقبا میپردازیم. روش سیستماتیکی برای محاسبه توابع پیامد در بازی توسعهدادهشده ارائه مینماییم. با اجرای الگوریتم توسعه یافته بر روی یک مثال عددی واقعی، آنالیز حساسیت جهت شناسایی پارامترهای مهم بر مقادیر تعادلی سفارشات هر یک از رقبا از تامینکنندگان انجام میگیرد. این تحقیق به بررسی چند موضوع جالب میپردازد: در این تحقیق اثبات میشود که در شرایطی که رقبا اطلاعات کاملی از یکدیگر دارند یا ندارند، تحت شرایطی خاص، نپذیرفتن تخفیف پیشنهادی از سوی تامینکننده، استراتژی غالب خردهفروشها میباشد. همچنین براساس نتایج حاصل از آنالیز حساسیت، نشان داده میشود که خردهفروشها به منظور بیشینه کردن سودشان لازم است به جای کم کردن هزینهها، توجه بیشتری به افزایش تقاضا داشته باشند. نشان داده میشود که تغییر در مقدار همه پارامترها به جز تغییر در هزینه ثابت سفارشدهی و نرخ هزینه نگهداری، به تغییر در استراتژی پذیرش یا عدم پذیرش تخفیف توسط خردهفروشها میانجامد. با مقایسه بازی در دو حالت اطلاعات کامل و ناقص مشاهده میشود که ضروری است خردهفروشها اطلاعات دقیقتری از رقیب خود کسب نمایند.
Keywords [Persian]