Developing an Integrated Marketing Mix Based on the Behavior of Industrial Customer (the case of Behran Oil Company)

Document Type : Research Paper

Authors

Department of Business Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

Abstract

The present study has been carried out aiming to provide an integrated marketing mix model based on industrial customer behavior in the market of petroleum-based products. The research method is qualitative and founded on grounded theory. The statistical population consisted of experts and managers with active experience in the oil industry, from which a sample of 15 people was selected. Sampling has been accomplished through theoretical sampling method utilizing purposeful techniques. For data collection semi-structured interviews were employed and data analysis was conducted by Strauss and Corbin method along with paradigm model. The results of data analysis attained from the interviews that were done via axial, selective and open coding process led to the creation of integrated marketing mix based on industrial customer behavior founded on the grounded theory, which was ultimately identified as a template for integrated marketing mix model based on industrial customer behavior. The findings of this study designate that for the success of integrated marketing mix models based on developing the behavior of industrial customer, industry managers should closely consider all categories and subcategories distinguished in this study, and have the required and adequate information about any of them.

Keywords

Main Subjects


Article Title [فارسی]

ارائه مدل آمیخته یکپارچه بازاریابی مبتنی بر رفتار مشتری صنعتی (مطالعه موردی: شرکت نفت بهران)

Authors [فارسی]

  • مهدی حبیبی
  • بهرام خیری
  • منصوره علیقلی
گروه مدیریت بازرگانی،واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Abstract [فارسی]

پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل آمیخته یکپارچه بازاریابی مبتنی بر رفتار مشتری صنعتی در بازار محصولات مشتق شده از نفت ‌صورت پذیرفته است. روش تحقیق به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه‌پردازی داده بنیاد است. برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته استفاده شده و تجزیه‌ و تحلیل اطلاعات نیز به روش استراوس و کوربین و مدل پارادایمی انجام گرفته است. جامعـةآماری خبرگان و مدیران با سابقه فعال در صنعت نفت بودند که از این میان، نمونه‌ای متشکل از 15 نفر انتخاب شد. نمونه‌گیری به روش نمونه‌گیری نظری و با بهره‌مندی از تکنیک‌های هدفمند (قضاوتی) انجام شده است. نتایج تحلیل داده‌های به دست آمده از مصاحبه‌ها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به ایجاد ارائه الگوهای ارائه مدل آمیخته یکپارچه بازاریابی مبتنی بر رفتار مشتری صنعتی بر مبنای نظریه‌پردازی داده بنیاد منجر شد، که در نهایت، الگویی برای ارائه مدل آمیخته یکپارچه بازاریابی مبتنی بر رفتار مشتری صنعتی شناسـایی شـد. یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که برای موفقیت الگوهای آمیخته یکپارچه بازاریابی مبتنی بر توسعه رفتار مشتری صنعتی مدیران ، مدیران صنعتی باید به تمامی مقوله‌ها و زیرمقوله‌های شناسایی شده در این پژوهش به‎دقت توجه کنند و درباره هر یک از آن‌ها اطلاعات لازم و کافی داشته باشند، به‌علاوه این پژوهش لزوم توجه به الگوهای آمیخته یکپارچه بازاریابی مبتنی بر رفتار مشتری صنعتی را نشان می‌دهد.

Keywords [فارسی]

  • آمیخته بازاریابی
  • آمیخته یکپارچه بازاریابی
  • رفتار مشتری
  • رفتار مشتری صنعتی