The Performance of Active Businesses in an Emerging Economy: The role of Entrepreneurial Orientation, Strategic Flexibility, and Business Model Innovation

Document Type : Research Paper

Authors

1 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، ایران

2 University of Guilan

10.22059/ijms.2022.334082.674830

Abstract

This research aims to investigate the role of entrepreneurial orientation(EO), strategic flexibility(SF), and business model innovation(BMI) in the performance of small and medium-sized enterprises(SMEs) through the mediating variable of sustainable competitive advantage(SCA). The study is applied research in its objective and descriptive survey in its nature. A number of SMEs in Tehran province were selected as the statistical population. The sample size was calculated using G-Power software 244 people. In this regard, 185 responses were collected from participants through an online survey and a simple random sampling method. Data analysis was carried out through Smart PLS 3. The findings revealed that EO, BMI, and SF enhanced the performance of SMEs. The present Research extends the management literature by filling research gaps. Nowadays, companies need to change their obsolete strategies to be capable of understanding and meeting customer preferences faster and more competitively than other competitors in a highly competitive arena. Adopting EO, SF, and BMI improves the performance of SMEs and at the same time assists managers in improving the performance of their businesses in dynamic environments.

Keywords

Main Subjects


Article Title [Persian]

عملکرد کسب وکارهای فعال در یک اقتصاد نوظهور: نقش جهت گیری کارآفرینانه، انعطاف پذیری استراتژیک و نوآوری مدل کسب‌وکار

Author [Persian]

  • محسن اکبری 2
2 دانشگاه گیلان
Abstract [Persian]

تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر جهت‌گیری کارآفرینانه،انعطاف‌پذیری استراتژیک و نوآوری مدل کسب‌وکار بر عملکرد کسب‌وکارهای کوچک و متوسط از طریق متغیر میانجی مزیت رقابتی پایدار انجام شده است. این مطالعه از جنبه هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی-پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش کسب‌وکارهای کوچک و متوسط استان تهران می‌باشد. دراین راستا، برای تخمین حجم نمونه از روش مبتنی بر آزمون و نرم‌افزار (G-Power) استفاده شد، که بر این اساس تعداد 244 مشاهده محاسبه گردید. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده با پیمایش آنلاین، نهایتا 185 پرسشنامه به دست محققین رسید.به منظور تجزیه و تحلیل داده‌هاو بررسی فرضیات از روش معادلات ساختاری به کمک نرم‌افزار Smart PLS 3 استفاده شد. یافته‌های تحقیق نشان داد که جهت‌گیری کارآفرینانه، نوآوری مدل کسب‌وکار و انعطاف‌پذیری استراتژیک، عملکرد کسب‌وکارهای کوچک و متوسط را بهبود می‌بخشد. مطالعه حاضر ادبیات مدیریت را با پر کردن شکاف‌های تحقیقاتی گسترش می‌دهد. امروزه سازمان‌ها باید استراتژی‌های گذشته خود را تغییر دهند تا بتوانند سریع‌تر و رقابتی‌تر از سایر رقبا نیازهای مشتریان را درک کرده و برآورده کنند. اتخاذ جهت‌گیری کارآفرینانه، انعطاف‌پذیری استراتژیک و نوآوری در مدل کسب و کار، عملکرد کسب‌وکارهای کوچک و متوسط را بهبود می‌بخشد و در عین حال به مدیران در بهسازی عملکرد کسب‌و‌کار خود در محیط های پویا کمک می-کند.

Keywords [Persian]

  • کسب‌وکارهای کوچک و متوسط
  • نوآوری مدل کسب و کار
  • جهت‌گیری کارآفرینانه
  • انعطاف‌پذیری استراتژیک