Document Type : Research Paper
Authors
1 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، ایران
2 University of Guilan
Abstract
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
Author [Persian]
تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر جهتگیری کارآفرینانه،انعطافپذیری استراتژیک و نوآوری مدل کسبوکار بر عملکرد کسبوکارهای کوچک و متوسط از طریق متغیر میانجی مزیت رقابتی پایدار انجام شده است. این مطالعه از جنبه هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش کسبوکارهای کوچک و متوسط استان تهران میباشد. دراین راستا، برای تخمین حجم نمونه از روش مبتنی بر آزمون و نرمافزار (G-Power) استفاده شد، که بر این اساس تعداد 244 مشاهده محاسبه گردید. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده با پیمایش آنلاین، نهایتا 185 پرسشنامه به دست محققین رسید.به منظور تجزیه و تحلیل دادههاو بررسی فرضیات از روش معادلات ساختاری به کمک نرمافزار Smart PLS 3 استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که جهتگیری کارآفرینانه، نوآوری مدل کسبوکار و انعطافپذیری استراتژیک، عملکرد کسبوکارهای کوچک و متوسط را بهبود میبخشد. مطالعه حاضر ادبیات مدیریت را با پر کردن شکافهای تحقیقاتی گسترش میدهد. امروزه سازمانها باید استراتژیهای گذشته خود را تغییر دهند تا بتوانند سریعتر و رقابتیتر از سایر رقبا نیازهای مشتریان را درک کرده و برآورده کنند. اتخاذ جهتگیری کارآفرینانه، انعطافپذیری استراتژیک و نوآوری در مدل کسب و کار، عملکرد کسبوکارهای کوچک و متوسط را بهبود میبخشد و در عین حال به مدیران در بهسازی عملکرد کسبوکار خود در محیط های پویا کمک می-کند.
Keywords [Persian]